Refuse

logo-hero

Logo design

Logo design

Logo design

Foto: Elice Moore

Bedriftens logo – eller et varemerke, er en liten, men svært viktig investering, kanskje den viktigste du gjør. Å lage en god logo krever fokus, tid, research og ikke minst erfaring.

bf121En logo står aldri alene. Den er alltid en del av noe mer, og dette «noe mer» kan være alt fra små visittkort til store anleggsmaskiner. Den er bedriftens «allværsjakke» og skal tåle alt og alle miljøer. Den skal være rustet for nettbruk og trykk, kunne graveres i stål eller broderes på stoff. Stikkordet i design-prosessen er forenkling og atter forenkling, helt til den oppfyller alle disse kravene. En logo blir ikke lest, den blir sett. Jo mer kompleks en logo er, dess mer mister den sin effekt. En god logo er enkel, men innholdsrik.

Logohåndbok

logo-handbok

Når vi utformer en logo lager vi alltid en logohåndbok (PDF) som du leverer til kontakter som skal arbeide med din grafiske profil. Typisk er medier og grafisk bransje. Håndboken beskriver alle relevante versjoner av din logo, inklusive fargeversjoner, bruksområder, størrelseforhold og plassering m.v.

Våre logo-sett består av alt du trenger til både nettbruk (JPG og PNG-filer), trykk (vektor-baserte PDF og EPS-filer) samt fargekoder (CMYK, RGB, HSL). En logohåndbok viser dine kontakter at du tar din grafiske profil på alvor og sikrer en konsistent bruk av din logo. Skal du bygge et sterkt brand er dette veien å gå. En seriøs leverandør vil alltid respektere en fastsatt grafiske profil og påse at den etterleves.

UTFØRT

Opp gjennom årene har vi laget mer enn tusen logoer, emblemer og varemerker for kunder i inn- og utland. Her er et lite utdrag:

logo-mugwump
logo-komiform
logo-frisor
logo-forsvaret
logo-laser
logo-bedbuggy
logo-ironsky
logo-billakk
logo-fif
logo-byggruppen
logo-kgass
logo-hydyne
logo-bakeri
logo-etno
logo-ballklubb
logo-mauranger

Hva koster en logo?


En logo eller et varemerke koster i snitt mellom 3-8.000 kroner, avhengig av hvor mange endringer som må til før vi er i mål. Bare sjeldent vil en logo koste mer enn dette.

Logoer med høy eksponering, f.eks. TV-selskaper, globale selskap m.v. prises etter andre satser og i hvert enkelt tilfelle.

VÅR GARANTI:

No cure, no pay

Våre logoer er basert på «no cure, no pay». Blir du ikke fornøyd kommer det heller ingen faktura fra oss!

Logoens verden


Logoen til Posten og Bring kostet nesten 500 millioner.

Det koster å bytte en godt innarbeidet logo. Fornyelsen av logoen til statseide Posten Norge AS (Posten og Bring), ble den 4. dyreste logoen i verden.

Kilde: thelogocreative.co.uk

I motsatt ende; logoen til Nike kostet 300 kroner.

Design-studenten Carolyn Davidson, brukte litt over 17 timer på å perfeksjonere «svosjen» som ble Nikes varemerke. Carolyn fikk 300 kroner for jobben. Senere, da Nike ble en suksess, ble hun tildelt en diamantring og 500 aksjer i Nike.

Kilde: thelogocreative.co.uk

Logoen til valgvake-ølet Mugwump i USA kostet bryggeriet 4.000 kroner.

New York-baserte Craft Brewing Company, lanserte «Mugwump» i forkant av presidentvalget i 2009, hvor Barack Obama som kjent vant valget. Logo og ølboks-design ble laget i Norge – av oss, men vi har aldri fått smake på ølet.

Refuse

Opphavsrett REFUSE © 2020