MEKANIKERENS BIL
Det sies at få biler får mindre stell og vedlikehold enn nettopp mekanikerens egen bil. Vi lager bl.a. nettsider, men trenerte i nesten 30 år før vi laget vår egen.
Når ordrebøkerne er fulle og alle har nok å henge fingrene i er det fristende å utsette andre ting til senere. Vi har vært der vi også. Vi har en doktorgrad i å usette ting. Kall det ironi, latskap, hva som helst. Hvorfor skal vi fokusere på egen markedsføring når vi har evig nok å gjøre for andre?
Og her ligger noe av kjernen bak påstanden om mekanikerens egen bil. Refuse er en gründer-bedrift som har brukt all tilgjengelig tid på å prøve ut ny teknologi, forme nye hypoteser, heve kompetansen og utforske de grafiske grensene. Fokus på vår egen markedsføring har aldri vært et tema for oss, selv om vi vet hvor viktig dette er.
UTFORDRINGEN
Markedsføring handler ikke om nuet, men veien videre. Koronakrisen har fått mange bedrifter til å tenke fremover, kanskje mer enn tidligere. Vi er ikke noe unntak, og vi har tenkt. Vi blir ved vår «lest». Men, det å være synlig på nett vil utvilsomt bli enda viktigere i tiden som kommer – også for oss. Den store utfordringen for de fleste blir å etablere seg som et førstevalg blant mulige kunder. Her blir større fokus på bedriftens kjerneområde viktig. Hovedproduktets rennomé vil alltid generere tillit til andre sekundære produkter.
DET VIKTIGSTE FØRST
I vår blogg «Image is everything» vil vi prøve å sette fokus på den visuelle delen av markedsføringen. Markedsføring er et omfattende fagområde med mange fasetter. Vår erfaring – gjennom 30 år, er at den visuelle delen; design, er den viktigste fasetten av alle.
Skal markedsføringen f.eks. skje på nett kommer andre ting som søkemotoroptimalisering (SEO), brukeropplevelse m.v. som sekundære oppgaver. De er langt fra uviktige, men det hjelper lite med en aggressiv markedsføring når det visuelle ikke holder mål. Et dårlig design er en farlig vei å gå. Du risikerer rett og slett å «markedsføre» deg selv ut av markedet. Hold på den setningen en stund, for den fotsaksen er det mange som har tråkket på. Begrepet «Image is everything» er ingen klisjé. Det er den hele og fulle sannhet – nesten.
Vi kommer til å publisere en rekke artikler fremover som vi tror vil være nyttig lesing for alle SMB-bedrifter. Det handler om å tone flagg i tiden som kommer. Vi tror du kan lære mye om hvordan du bygger et brand som vekker interesse og tillit.
Besøk vår blogg fra tid til annen!